El 24 d’octubre, vam presenciar dues animacions lectores. La primera
d’elles, va ser realitzada per Rafael Jover Fernández, Alejandro Mollà Varela,
Samuel García, Rafael Mira Ortiz i, Álvaro Manzanaro. La presentació ser prou
bona per les rialles que van despertar, les titelles, la música... és a dir les
tècniques i recursos, malgrat que, va quedar una mica deslluïda per no emprar
l’estàndard o la falta d’informació sobre el literat. Van tractar Gabriel Janer Manila, un reconegut escriptor
mallorquí. A banda d’autor, és gestor cultural i catedràtic. Més
específicament, és llicenciat en lletres, doctor en Pedagogia per la
Universitat de Barcelona i catedràtic d’Antropologia a la Universitat de les
Illes Balears. Així mateix, és soci d’honor de l’Associació d’Escriptors en
Llengua Catalana (AELC) i ha rebut la Creu de Sant Jordi de la Generalitat de
Catalunya. Entre les seues obres per a adults, destaquen: Els jardins incendiats (1997) o He
jugat amb els llops (2010). A més, per a literatura infantil ha escrit: Tot quan veus és el mar (1987), El rei Gaspar (1976) i, Han cremat el mar, de bell nou (Premi
Nacional de Literatura Juvenil, 1994), entre altres. D’aquesta manera, ha rebut
prestigiosos guardons i com a fet remarcable, esmentar que ha sigut nominat
dues vegades al Premi Internacional de Literatura Infantil Hans Christian Andersen.
Allò que van explicar sobre el literat, em va semblar un poc escàs doncs, podrien
haver indicat diverses obres ressonants més o premis amb els quals ha sigut
distingit. La informació que ens van proporcionar fou, que va nàixer a Algaida
(Illes Balears) l’1 de novembre de 1940. A continuació, que la seua producció
literària és molt àmplia, i inclou, a més de novel·les per a xiquets i joves,
narrativa per a adults, teatre, assaig i llibres didàctics. Després, quant a
les característiques de les seues creacions, ens vam assabentar gràcies al
tríptic que, tenen en comú una sensibilitat extrema generalment pels dèbils, un
sentiment profundament ecològic, una atenció particular als problemes de caràcter
social, un refús total de la violència, un clam a favor de la solidaritat...
tot plegat, presentat amb un embolcall de lirisme exquisit i un llenguatge delicat
i poètic. També, proporcionaren la informació i la representació de tres
contes, El cavall (2011), Les aventures d’en Pere Pistoles (1990)
i, Recorda’t dels dinosaures, Anna-Maria
(1993). Tot i que, en compte de teatralitzar aquests títols, van adaptar: En un port de mar (2011) i el llibre
sobre Pere Pistoles, l’home que pretén salvar a la seua amada Miquela, amb un
esquema tant clàssic com avorrit. Doncs,
qui no està tip o tipa, d’escoltar el prototípic conte de la princesa rosa i el
príncep blau?
Amb referència a l’animació, comentar que van realitzar un teatre de titelles
creades per ells mateixos, amb calcetins, botons, cartolines... i, l’escenari
amb les teles obertes. A banda, van ambientar-ho com si fóra el salvatge oest:
a la pissarra van posar Saloon, van
projectar imatges del desert i van enganxar un gran dibuix d’un cactus a la
porta. Un punt molt positiu, va ser la música que estava molt ben elegida
segons la situació. De manera paral·lela, van interactuar molt amb el públic
perquè en altres coses, van cantar “En Joan petit quan balla” o per les
preguntes que van fer. A banda d’això, fou una actuació molta graciosa, en la
que treien la rialla en tot moment.
Pel que fa a l’ús de l’estàndard, mencionar que, a pesar d’intentar-ho no
van aconseguir emprar la llengua de manera totalment normativa. De fet, van
tindre algunes errades, majoritàriament castellanismes o directament en aquesta
llengua, com ara: “¿en serio?”, en lloc de “de veritat?”, “adiós”, quan és “adéu”
o “tinc que” en comptes de “he de”. No obstant això, considere que és
inacceptable utilitzar la paraula “fotut”, ja que no és adequada per a xiquets
i xiquetes de primària. Veritablement, emprar l’estàndard i no
equivocar-se, és força complicat, però s’ha d’intentar perquè hem de dipositar
a poc a poc, els fonaments per ser el millor model de llengua per als nostres
alumnes.
A tall de recapitulació i en la meua opinió personal, convé fer ressaltar
sobre l’exposició de Gabriel Janer Manila que, els va faltar alguna dada més en
relació amb l’autor i, que no van utilitzar un model de llengua estàndard. Tanmateix,
era molt graciós, les titelles estaven molt reeixides i fetes per ells
mateixos, van saber connectar amb el públic i l’animació, en general estava
molt ben treballada. Seria recomanable, treballar aquests aspectes per al futur,
però especialment l’avantatge de triar un autor tant prolífic com magnífic.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada