“Amor i poesia cada dia”. Aquesta és la recepta diària d’Anna
Ballester Marco, que aplica per descomptat, a l’educació. Al llarg de la
conferència que va impartir el 28 de setembre, al Saló d’actes de la Facultat d’Educació
de la Universitat d’Alacant, anomenada “Poemania: Com fer lectors de poesia?”, va
exemplificar una gran estima, consideració i sensibilitat per l’art de les
paraules rimades. El títol és tota una declaració d’intencions, ja que pretén
fomentar en els infants una passió desmesurada, una dèria perenne..., per la
poesia. Així mateix, ens va oferir una gran quantitat de recursos i “claus
màgiques” per endinsar els infants dins d’aquest món.
A la ponència,
Anna Ballester va explicar que tenia dues grans obsessions vitals: la poesia i
el teatre, per les quals ha publicat dos llibres. En conseqüència, ens va presentar
el seu llibre de poesia: Poemania. Guia
pràctica per a fer lectors de poesia, un recull d’estratègies per a pares,
mares i docents per a llegir i escriure textos poètics. L’objectiu últim del
qual és, òbviament, fer lectors de poesia a primària. Cal fer una menció
especial a aquest llibre, perquè hi ha una gran quantitat de bones idees i, com
no podia ser d’una altra manera, no vaig poder evitar no comprar-me’l. També va
esmentar breument, el títol del seu llibre de teatre, Maleïda poma, ambientat a l’antiga Grècia, en el qual es relata el
judici de Paris mitjançant els problemes quotidians dels déus olímpics.
Pel que
fa a la biografia d’Anna, esmentar que va nàixer a Borbotó, una pedania de la
ciutat de València el 1954. És professora, contacontes i, especialista en
literatura infantil i juvenil. A més, ha impartit cursos de formació del
professorat sobre animació a la lectura, dramatització i dinamització de
biblioteques. Així mateix, ha publicat articles en diverses revistes com ara CLIJ o Guix i, ha participat en nombrosos congressos d’investigació. Quant
a la seua experiència com a docent, destaca que ha intervingut en tot el
sistema educatiu i, que considera una sort haver pogut fer classes en centres a
l’extraradi de les ciutats i per tant, amb estudiants en diferents problemàtiques.
Aquesta afirmació representa perfectament l’esperit d’un mestre o mestra,
perquè sempre s’ha d’intentar estar superant-se a un/a mateix/a.
La
inclusió de la poesia i l’afecte de forma diària, són fonamentals a l’aula. Per
a ella, haurien de ser vitals, a l’igual que menjar, beure i dormir perquè l’amor
a l’aula dóna confiança, i fa que els alumnes aprenguen vertaderament. Així
mateix, la poesia és essencial per la sensibilització dels infants. Més
profundament, Anna defén el tractament de la poesia amb el plantejament d’un
joc o activitats lúdiques per a crear impacte en els alumnes. A banda, insta a
rebre als xiquets i les xiquetes cada dia, recitant un rodolí o llegint un
poema, que podrien ser del llibre Els
infantils fem rodolins de Pilar Sánchez i Sílvia Viñoles, creat per
discents. Un exemple seria: “Hola Lluís, que sempre estàs feliç!” De manera paral·lela,
la creació d’un llibre o el fet de veure’s retrat en un, els agrada i els
impacta. De fet, a la meua escola vam escriure un llibre tots conjuntament i ho
recorde amb molta il·lusió. I
convé remarcar, la importància de mostrar-se proper/a amb la canalla perquè l’autoestima
és bàsica per avançar i per aprendre.

En
referència a la utilitat de la poesia, deixant de banda el plaer, cal destacar:
el descobriment de la funció poètica del llenguatge, l’exercici de la memòria,
que gràcies a la rima és molt més fàcil d’aprendre, tal com explica Luis
Montero: “la rima és el tic-tac de les paraules”, el coneixement del sentit del
ritme, fer servir un llenguatge més acurat o “de mudar”, per expressar
sentiments, per interpretar el món d’una altra forma, amb més perspectiva... i en definitiva, per ser més humans.
Respecte del nostre paper, hem de
ser mediadors entre la poesia i els infants així com, models de lectura. D’aquesta
forma, a l’hora de recitar en veu alta és vital ser expressius i dramatitzar
per seduir, captar l’atenció i passar una bona estona però també, perquè ens
imiten. En altres paraules, s’han de familiaritzar amb els recursos expressius
a classe. A més, és recomanable proposar que ells també dramatitzen perquè té
molts beneficis, entre ells, terapèutics. Tanmateix, tot açò s’aconsegueix amb capacitat d’escoltar, empatia, creant relacions
afectuoses, properes i respectuoses amb els nostres alumnes.
Quant a Poemania, una obra estructurada
en les següents set parts:
- Claus màgiques per a treballar la poesia.
- Activitats per a llegir poemes.
- Activitats per a memoritzar poemes.
- Activitats per a escriure i recrear poemes.
- Dramatitzar poemes.
- Bibiliografia de poesia per a infants i joves.
- Recursos d'Internet sobre poesia per a infants i joves.
Entre
els recursos que va proposar i les activitats que vam dur a terme, van destacar
aquelles en les que s’utilitzaven caixes i sobres, perquè creaven més
expectació. I així els ocorrerà als més menuts. Aleshores, en començar s’hauria
de preguntar, “Que penseu que hi ha dins del paquet/caixa...? D’aquesta manera,
els deixarem respondre de forma lliure i mai, sense atemptar contra la seua
imaginació. Doncs, en contestar de forma tallant o sempre dient en no, és força
possible que els nostres alumnes no participen més. Així mateix, vam conéixer una
forma de distribuir la classe molt curiosa i, és amb els dies de la setmana. I
seguidament, tots els xiquets que eren dilluns, dimarts, dimecres... vam
recitar per grups versos de cara a la paret, fixant-nos en la projecció de la
veu i amb el cap recte. A banda de, recitar-los segons un sentiment diferent: tristesa,
emoció, fanfarroneria, alegria, cantant... extrets a partir dels sobres que els
va tocar a cada equip.
A tall de
conclusió, la conferència d’Anna Ballester va ser excepcional, entretinguda i
molt dinàmica, ja que ens feia intervenir, donar la nostra opinió, ens preguntava
exemples, etc., en definitiva, vam participar molt. En tan sols dues hores, ens
vam adonar que és una gran mestra i que trenca sempre en la rutina. Sobretot,
es va mostrar vital, propera i sense cap mena de dubte, va enganxar al públic. I
no sols això, ens va demostrar i contagiar el seu amor cap a la poesia i l’animació
lectora. A banda d’explicar-nos la importància de dramatitzar i,
proporcionar-nos recursos pràctics que sovint, es troben a faltar. Entre ells,
destaquen la lectura en veu alta amb una postura adequada i bona projecció de
la veu, recitar en un to de sorpresa, enfadat, alegria... En poques paraules, fou una experiència inoblidable.
*No hi haurà entrada del dia 29 de setembre, puix que no vam fer classe.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada