CARRANZA, Maite (1986). Ostres tu, quin cacau! Barcelona: La Magrana (Col·lecció
“l’Esparver”, 47),144 p.
"La Roald Dahl catalana" així és com
defineixen a Maite Carranza (Barcelona, 1958), una reconeguda guionista,
professora i escriptora, que a
banda, és llicenciada en Antropologia Social. Ostres tu, quin cacau! (1986) va ser la seua primera novel·la juvenil, qualificable
com atemporal i a més, va rebre el premi Crítica Serra d'Or. La seua
literatura, transgressora i
humorística, en la que també tenen cabuda la fantasia i la denúncia social,
l’han col·locada en una posició inconfusible i notòria. De fet, en l’àmbit
estatal ha sigut guardonada amb premis tan prestigiosos com el Premi Nacional
de Literatura Infantil i Juvenil per Paraules
emmetzinades (2011) o, el Premi Cervantes Chico el 2014 per la seua
trajectòria. Així mateix, a l’àmbit català ha rebut nombrosos premis com el
Joaquim Ruyra gràcies a La nit dels
arutams (1990). Ara bé, entre tota la seua obra, és quasi obligatori
esmentar la seua coneguda trilogia, La
guerra de les bruixes, traduïda a vint-i-cinc llengües.
El títol d’aquesta obra va en perfecta consonància amb
la història i és que, Laia, Roger i l’àvia SD4 munten un enrenou considerable
amb totes les seues malifetes i entremaliadures. Laia és una xiqueta
hiperactiva que s’avorreix a l’escola, i té als seus pares tips de tant de fer
ràpel a la finestra o de cridades des de la comissaria de policia. A més, a
l’escola està sempre castigada i li diverteix martiritzar a les seues germanes
bessones que són petites i grassonetes. Pel que fa a Roger, és fill únic i té
tots els capritxos,
inclòs un ordinador. La seua primera trobada amb la protagonista és prou desconfiada,
ja que Laia vol fer-li plorar. Però, tot i que comencen amb mal peu, de
seguida, Roger es descobreix com un amic lleial. Quant a SD4, sabem que està
una mica guillada, però no el seu vertader nom. Simplement té l’àlies d’un
robot. No obstant això, coneixem d’ella la seua afició a la xocolata, als
dibuixos animats i, a la roba més estrambòtica i extravagant possible. Tots
tres gaudeixen junts en ser uns incompresos i viuen moltes aventures, entre
elles la de viatjar a Katmandú. Ho aconseguiran?
Tercera
edat, amistat i colla, aventures, diversió, anhels adolescents, i rebuig al món
dels adults són els temes més significatius d’aquesta composició literària destinada
a xiquets i xiquetes entre nou i dotze anys. Malgrat que la seua lectura, depén
de la maduració intel·lectual de cada jove. Aquest llibre, marcat per un ritme
àgil, ple d’humor i, amb un to burleta i combatiu per part d’aquest grup de trapelles,
ha captivat a milers de lectors i lectores. Les seues entremaliadures i
bogeries, fan tant posar-te els pèls de punta com esclafir a riure i, per eixe
motiu ha sigut tan exitosa. Més concretament, el seu caràcter inversemblant i
humorístic, la temàtica propera als infants, el fet de plantejar el món dels
més menuts (almenys d’esperit) contra el dels adults i, la seua perspectiva
innovadora, fresca i, agosarada sense alliçonar l’han convertit en una
combinació perfecta i molt recomanable.
En
relació amb el llenguatge, cal esmentar que és comprensible i equilibrat entre
l’acció i la descripció. Tot seguit, s’adequa magistralment a l’edat dels
lectors, perquè utilitza moltes paraules i expressions de la seua realitat més
immediata, com ara; “tele”, “bestiesa”, “pipes”, “fer la punyeta” o “futbolí”.
A més a més, dota de simbolisme el relat i, provoca empatia cap als
protagonistes, així com, diversió i, pot ser angoixa en moments límits. També,
explicar que a despit de les exagerades trapelleries, captiven als nens i nenes
en anar en contra dels grans, òbviament convertits en l’enemic.
Ostres tu, quin cacau! (1986) està
estructurada en deu capítols d’extensió similar, escrits de forma coherent. La
situació inicial genera una gran expectativa quan presenta uns personatges tan
delirants i còmics com Laia, Roger i l’àvia SD4. A continuació, totes les
peripècies encapçalades pel projecte d’arribar fins a Katmandú i seguides per; la
vista a Joan Carles i posterior destrossa de la seua casa, amb, entre altres delícies,
serrada de cadires i de l’antena del televisor inclosa; la convivència amb el
captaire Macarró i el descobriment de les seues col·leccions de tot tipus d’andròmines;
l’experiència al seu propi circ i; la persecució fugint dels policies amb un
taxista emocionat, contribueixen a no despenjar-se de la novel·la. Amb
referència al final, comentar el caràcter gens previsible del desenllaç i la
seua condició de cloenda oberta, original, i sorprenent, a l’altura d’un relat
políticament incorrecte com aquest, però al mateix temps, conflictiu segons la
societat educativa.
Respecte
del narrador, que guia adequadament als lectors o lectores, s’ha de contar el
fet d’aparéixer en tercera persona, i a més a més, de ser omniscient, és a
saber, es veuen reflectits els pensaments i sentiments dels personatges. A tall
d’exemple: “N’estava molt orgullosa, però SD4 ni se la va mirar, considerava
els seus tretze punts com el major rècord aconseguit.”. No obstant això,
s’alterna la primera persona a causa de l’ús dels diàlegs.
Un
altre punt essencial són els personatges que donen vida al relat. Els tres
protagonistes són rebels, gens convencionals i representen l’antiheroi. Com
també estan farts que els donen la llauna. Laia és prima, baixeta, escanyolida
i, molt inquieta, mentre que el seu amic és tranquil i està fornit. L’última en
discòrdia és la iaia de la història, que viu amb la seua filla Mercé i els seus
néts. I qui és realment? Doncs, al contrari a tots els ancians “no es porta bé”,
no vesteix roba pròpia de la seua edat i, es passa els dies menjant rajoles de
xocolata i veient els ninots. Es podria qualificar d’immadura, ja que no
correspon amb el que socialment s’espera d’ella. Ara bé, tots tres presenten
conductes delirants i porten a terme accions plenes de bogeria. Així, viuen al
seu aire i no canvien la seua actitud o com s’enfronten a la vida, o siga que
són personatges plans.
Sobre
el context temporal i espacial, cal fer una breu menció. Particularment,
l’acció se situa a l’època actual, perquè apareixen elements del nostre dia a
dia, com cotxes o televisions, malgrat que no sabem una data exacta. Es pot
deduir, potser, que Carranza es refereix al moment en el qual escrivia la
novel·la, a finals dels anys huitanta. De manera paral·lela, no es pot saber
quant de temps transcorre al llarg de totes les peripècies, tot i que, som
conscients del pas dels dies, ja que han de buscar indrets per a dormir. A
banda, les localitzacions de la novel·la són molt diverses, com ara el parc,
l’escola, la casa de la família Rocaplana, l’estació de tren o els carrers de ciutats
desconegudes. Tanmateix, mai apareix un lloc específic, com podria ser Girona o
Sant Joan Despí.
En un
altre ordre de coses, convé destacar la inexistència d’il·lustracions,
considerant que, a parer meu, existeix una idea imposada i establida, basada en
l’absència d’imatges als llibres conforme els xiquets i xiquetes s’apropen a l’adolescència.
Pel que fa al disseny i a la impressió, és necessari comentar que la coberta
dóna informació bàsica sobre la creació, o siga, títol, autora i editorial,
però que malauradament, no atrau per la seua senzillesa a les formes en representar
els tres personatges principals fent piruetes i, la simplicitat als colors, en
combinar dos colors complementaris, lila i groc junt amb el negre. Així mateix,
ni el format, ni la portada, ni la contraportada o la coberta col·laboren en la
construcció de la història. Únicament, la sinopsi, com era d’esperar, genera
curiositat per llegir. Altrament, la impressió és de qualitat, l’enquadernació
és de tapa dura o de cartoné i, per tant, resistent, i la grandària de la
lletra és escaient per a l’edat a la qual està dirigida.
Comptat
i debatut, Ostres tu, quin cacau!
(1986) va ser un llibre polèmic en la seua publicació atés que no presenta uns
“bons” models de conducta i, els seus personatges són uns exagerats que no
tenen ni seny ni mesura. D’aquesta manera, alguns crítics la van titllar
d’impertinent i perillosa. D’altres, en canvi, els va paréixer una obra
autèntica i trencadora amb els esquemes preestablerts. Des del meu punt de
vista, Maite Carranza és innovadora i presenta una manera diferent de veure el
món, ja que captiva amb la seua literatura humorística. Igual que Roald Dahl.
De fet, tenen moltes similituds en ser transgressors, per fer de l’humor un
component fonamental i, en enfrontar el món infantil amb el d’adult. Aquesta
novel·la, que va ser la primera de l’autora i que no envelleix, és especial,
impactant i subversiva per raó que la temàtica és pròxima als més joves, i no
pretén “dominar-los”. Així mateix, si els adults llegim per plaer, perquè els
infants no haurien de poder?
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada