Dia 12 de setembre: Quins motius m'han portar a triar aquesta assignatura?

Quins motius m'han portat a triar aquesta assignatura? Primerament, he de dir que aquesta pregunta que va formular Isabel, la professora, em va agafar per sorpresa, doncs, es tracta de les primeres assignatures optatives que he elegit, però tampoc me l’he plantejada en profunditat. Simplement vaig pensar en el meu futur professional. Així i tot, estudiar la literatura catalana infantil i juvenil, personalment, em suposa un goig immens, perquè llegir sempre ha estat entre les meues activitats favorites i més plaents. Per la qual cosa, fomentar-la és tot un somni però també una gran responsabilitat.

Si parlem de literatura, constantment va lligada a una altra paraula, importància, encara que, des de les institucions no es preocupen massa. Per tant, tractem la importància de la literatura. Com que practiquem la tasca de la docència, és un dels aspectes més rellevants que hem de tindre present. ¿Per què? Doncs, perquè el mestre o mestra és aquella persona encarregada d’estimular la lectura en els seus alumnes, ja que aquesta augmenta la creativitat i la imaginació, permet obrir la ment, adquirir valors, desenvolupar l’esperit crític i no crear súbdits dòcils, descobrir noves cultures... etc. Encara que, també és considerable i molt recomanable, llegir per plaer.

Quant a la finalitat d’estudiar literatura, cal comentar que forma part del saber humanístic –molt necessari a la societat actual– i, ens fa pensar. Tot seguit, llegir em sembla tan necessari com una llesca de pa o un got d’aigua, en altres paraules, per mi, és una necessitat bàsica com menjar i beure, ja que ens estimula positivament. Tanmateix, com va dir Antonio Muñoz Molina, "únicament estimarem els llibres quan ens adonem que formen de la nostra vida", quan els necessitem quasi per existir. A més, tenen la virtut que ens ensenyen a expressar-nos i el gust per enraonar.

Així mateix, la lectura també aporta als discents molts aspectes positius relacionats amb la competència lingüística, i concretament amb la literària com la comprensió, en especial o, l’augment del lèxic, la millora de la gramàtica i de la lecto-escriptura, entre altres. No obstant això, és una font de coneixement i per descomptat, de comunicació.

Finalment, però no per això menys important, amb la literatura, tant els alumnes com els docents tenen l’oportunitat de descobrir infinitats de cultures, les seues llengües i peculiaritats. Cal destacar, la llengua catalana perquè no està quasi reconeguda socialment i culturalment, encara que, els autors d’aquesta aporten grans obres a la història de la literatura. Mitjançant aquesta assignatura, coneixerem escriptors/es reconeguts per conéixer la riquesa de la nostra terra perquè és fonamental realçar-los. Doncs, no sempre, tot el que ha de vindre de l’estranger ha de ser millor. 

Comentaris