Quins motius
m'han portat a triar aquesta assignatura? Primerament, he de dir que aquesta
pregunta que va formular Isabel, la professora, em va agafar per sorpresa,
doncs, es tracta de les primeres assignatures optatives que he elegit, però
tampoc me l’he plantejada en profunditat. Simplement vaig pensar en el meu
futur professional. Així i tot, estudiar la literatura catalana infantil i
juvenil, personalment, em suposa un goig immens, perquè llegir sempre ha estat
entre les meues activitats favorites i més plaents. Per la qual cosa,
fomentar-la és tot un somni però també una gran responsabilitat.
Si parlem de literatura,
constantment va lligada a una altra paraula, importància, encara que, des de
les institucions no es preocupen massa. Per tant, tractem la importància de
la literatura. Com que practiquem la tasca de la docència, és un dels aspectes
més rellevants que hem de tindre present. ¿Per què? Doncs, perquè el mestre o
mestra és aquella persona encarregada d’estimular la lectura en els seus
alumnes, ja que aquesta augmenta la creativitat i la imaginació, permet obrir
la ment, adquirir valors, desenvolupar l’esperit crític i no crear súbdits dòcils, descobrir noves cultures...
etc. Encara que, també és considerable i molt recomanable, llegir per plaer.
Quant a la
finalitat d’estudiar literatura, cal comentar que forma part del saber
humanístic –molt necessari a la societat actual– i, ens fa pensar. Tot seguit,
llegir em sembla tan necessari com una llesca de pa o un got d’aigua, en altres
paraules, per mi, és una necessitat bàsica com menjar i beure, ja que ens
estimula positivament. Tanmateix, com va dir Antonio Muñoz Molina, "únicament estimarem
els llibres quan ens adonem que formen de la nostra vida", quan els necessitem
quasi per existir. A més, tenen la virtut que ens ensenyen a expressar-nos i el
gust per enraonar.
Així mateix,
la lectura també aporta als discents molts aspectes positius relacionats amb la
competència lingüística, i concretament amb la literària com la comprensió, en
especial o, l’augment del lèxic, la millora de la gramàtica i de la
lecto-escriptura, entre altres. No obstant això, és una font de coneixement i
per descomptat, de comunicació.
Finalment,
però no per això menys important, amb la literatura, tant els alumnes com els
docents tenen l’oportunitat de descobrir infinitats de cultures, les seues
llengües i peculiaritats. Cal destacar, la llengua catalana perquè no està
quasi reconeguda socialment i culturalment, encara que, els autors d’aquesta
aporten grans obres a la història de la literatura. Mitjançant aquesta assignatura,
coneixerem escriptors/es reconeguts per conéixer la riquesa de la nostra terra perquè
és fonamental realçar-los. Doncs, no sempre, tot el que ha de vindre de l’estranger ha
de ser millor.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada