La classe del 14 de setembre va estar centrada en un
aspecte molt important per entendre aquest món de contes o d’històries juvenils:
¿Per què la literatura infantil ha
estat considerada paraliteratura?
En
primer lloc, s’hauria de delimitar quin és el significat concret de paraliteratura.
Es tracta, doncs, de la literatura que es troba a la perifèria de la literatura culta o oficial. Segons Gemma Lluch,
les causes d’aquesta situació són: l’edat dels lectors, la no pertinença
al món cultural dels adults i el menyspreu cap a l’educació i la
pedagogia. Ja que, hi ha una certa creença basada en el fet que l’aprenentatge de la realitat és l’única
forma que tenen els infants d’apropar-se a la literatura. Des del meu punt
de vista, la literatura infantil és considerada paraliteratura també pels prejudicis
dels adults que són els qui pensen, escriuen i produeixen, els llibres, la
menor qualitat que se’ls atribueix i el fet que les editorials tenen un codi molt
restringit. No obstant això, s’ha de donar
visibilitat a la literatura infantil i col·locar-la en el lloc que es
mereix.
Pel que fa als conceptes claus relacionats...
- Lector model: públic al qual va dirigit una obra des del
punt de vista de l’autor.
-Competència literària: és la facultat o la capacitat de
descodificar el llenguatge literari que permet entendre els diferents
significats d’un text i organitzar mons expressius complets. La seua adquisició
no és innata i per tant, s’ha d’ensenyar i d’aprendre. Així mateix, depén d’una
sèrie de subcompetències: la lingüística, la textual, la metaliterària i la
cultural.
-Intertextualitat: referències o relacions entre un text i
altres textos que es poden manifestar de manera implícita o explícita.
-Hipertextualitat: és la relació que un text manté amb
altres textos independentment del seu gènere o època literària.
-Paratextualitat: és la interdependència que un text manté
amb altres de la seua perifèria, com per exemple: el títol, el subtítol, els
agraïments, l’índex o les imatges.
-Gramàtica interioritzada: és la capacitat de distingir allò
que és realitat i allò que és ficció.

Comentaris
Publica un comentari a l'entrada