
Que
passaria si al teu fill/a no li agradara llegir? T’alarmaries, veritat? Doncs
això és el que els ocorre molts pares i mares avui dia. Però el que potser no s’adonen és que, tal com explica Jacqueline Kerguéno, el plaer de llegir és fruit de la pràctica i que s’ha de predicar amb
l’exemple. Si els més menuts no veuen als més majors llegir sovint, és prou
complicat que ells s’interessen per la lectura. A més, llegir demana
concentració, silenci, aïllament i l’abandó de qualsevol altra activitat per la
qual cosa és una qüestió de temperaments,
ja que n’hi ha persones que necessiten moure’s, fer activitats sensorials,
manuals...o que les paraules simplement els són útils. I per descomptat,
requereix el seu temps.
Així mateix,
esdevenir lector/a depén de com s’haja abordat el problema als set, huit i nou
anys, perquè són edats clau. Encara que, el foment de la lectura ha de ser des
de ben xicotets. Però, quan sabem que un xiquet/a sap llegir? Al contrari del
que pensa la majoria, saber llegir és
saber comprendre. No simplement pronunciar una frase. Saber llegir demana
anys de pràctica i és progressiu, per la qual cosa cada lectora/a debutant necessita
un llibre a la seua mida.

En
relació amb el paper del mestre, s’ha d’entendre i posar en pràctica que el/la professora/a
ha de ser un guia. El nostre objectiu és acompanyar-los a l’inici d’aquest món
perquè troben els llibres que més s’adeqüen a la seua personalitat i als seus
interessos. A banda d’això, és essencial afavorir la tranquil·litat i la calma
a l’hora de llegir.
Pel que
fa als elements de ruptura entre els
lectors debutants i el seu llibre, Kerguéno distingeix com als més
considerables: l’arrencada, l’estil i l’engranatge. En primer lloc, si a l’arrancada la història no avança o si el
tema no és interessant, crea rebuig entre els lectors debutants. També, si l’estil no és encertat, no enganxa, per
exemple perquè no saben qui parla en els diàlegs o no entenen les referències
culturals que apareixen. I per últim quant a l’engranatge, s’ha d’anar amb compte, ja que, és determinant el ritme
del conte o si presenta una estructura complexa.
En relació
amb l’aspecte visual, s’ha de tenir en compte que les imatges i els espais en
blancs són fonamentals per seduir i convidar a la lectura. Altrament,
necessiten sentir-se lligats a un heroi o heroïna i poder identificar-se. D’aquesta
manera se sentiran més endinsats en la història. Com també, no podem
oblidar-nos de les emocions. Doncs, formen part de la nostra vida i per això s’han
de veure reflectides als contes. I és que, “una bona història ha de fer venir
ganes constantment de girar la pàgina”.
Un altre
punt rellevant són les imatges, que
sempre s’han de correspondre amb el text. A banda de ser reconeixibles, riques i variades, entre altres paraules, que completen
la informació. Cal esmentar, que cadascú té el seu ritme fixat a les seues característiques
personals i per tant, descobreix la lectura i els gèneres que més s’adapten en
funció del seu temperament.
Al
capdavall, un fum de llibres per a infants produeixen un veritable plaer de
lector: plaer per als ulls per les il·lustracions, plaer en l’emoció, ja que
desperten sensibilitats i la part més pura del nostre ser. Doncs, molt prompte
oblidem el que significa ser un infant. A parer meu, tenir presents els trets
d’un infant és no tindre por, viure amb intensitat, il·lusionar-se per qualsevol
fet... perquè “tots els majors han sigut primer xiquets (però pocs ho recorden)”.
Així mateix, el seu contingut és força interessant perquè és possible
d’analitzar des de molts punts de vista: sociològic, ideològic, psicològic, filosòfic...
Quant a la meua experiència personal amb la lectura, pense que no ha estat com la majoria, doncs em considere una mica un ratolí de biblioteca –com m’anomenen els meus germans– i una àvida i incansable lectora. Sempre m’ha agradat llegir. Però, és clar, no vaig nàixer amb el gust per la lectura incorporat. Els meus pares, ambdós docents i també lectors molt conscienciats, s’han preocupat molt per aquest tema. De fet, sempre m’han regalat llibres pel meu aniversari i, també pels meus amics de xicoteta. També, anàvem sovint a la biblioteca del nostre barri d’Alacant amb el carnet o em llegien contes per anar a dormir, una vegada i una altra. Les prestatgeries de ma casa no estan folrades de llibres sense motiu, entre els que vull recomanar Llegir per a créixer: Guia pràctica per a fer fills lectors de Joan Carles Girbés. Per tant, gràcies a aquests consells i la implicació dels meus pares, un bon dia vaig travessar la reixa de ferro per no sortir mai més del món de la lectura.
En
conclusió, incentivar i fomentar la lectura, és una tasca difícil però que si
tenim en compte les necessitats i els gustos dels xiquets i xiquetes no hauria
de ser-ho. I més encara, si comprenen que el plaer de llegir s’adquireix amb la
pràctica, que el mestre ha de ser un guia i que és una qüestió de
personalitats. Per descomptat, és necessari que se senten identificats amb els
protagonistes de la història i s’ha d’oblidar el sentit obligatori o de deure
que té actualment la lectura i, procurar que els impacte allò que lligen perquè “Aprendre a llegir és com encendre un foc, i cada paraula que és
deletreja, una espurna” (Víctor Hugo).
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada