Què
és un conte embastat?
És una història creada per tota la classe a partir d’unes pautes o unes
premisses determinades del mestre o la mestra i d’aquesta manera, ho vam dur a
terme a la nostra aula. Aquest recurs es basa en l’estructura de la rondalla
fantàstica descrita al llibre Morfología
del cuento (1928) de Vladimir
Propp. Encara que, el primer que va fer servir aquesta iniciativa va ser Gianni
Rodari a la Gramàtica de la fantasia (1973).
Més concretament, la idea està extreta de la proposta de Dolors Badia, Núria
Vilà i Montserrat Vilà, titulada Contes
per fer i refer. Recursos per a la creativitat (1985). D’una manera més precisa,
el conte embastat consisteix a proporcionar
a l’alumnat l’estructura d’un conte a partir d’una sèrie de preguntes que han de
contestar. Les qüestions que van ser empleades són les següents:
- Qui pot ser l’heroi de la història? Un príncep, una princesa, un viatger, un nen petit, un mariner...
- Què pot desitjar, o què li pot faltar, per a ser feliç? L’amor, un tresor, un remei, una cosa que li han furtat, la saviesa...
- Qui aconsella o ajuda l’heroi? Una fada, un mag, un animal, un somni, un viatger...
- Com marxa cap a l’aventura? Es perd en un bosc feréstec, a cavall, amb una estora voladora, de polissó en un vaixell, disfressat...
- Qui troba pel camí? Una fada, un animal, un altre aventurer, una xica jove, un gegant...
- Quines proves o obstacles troba l’heroi pel camí? Animals hostils, monstres, malalties, obstacles naturals (rius cabalosos, muntanyes enormes...), enigmes, combats lluites, encanteris...
- On arriba al final del seu viatge? A una illa, a un castell, a un palau, a un altre planeta, un país o regne desconeguts, al cim d’una muntanya...
- Allí viu el seu adversari. Com és? Un rei o una reina malvats, un bandit o un lladregot, un monstre, un diable, un mag, un gegant, un nan, un extraterrestre...
- Primer l’heroi és vençut. Com? Ferit, deixat per mort, empresonat, exposat a un gran perill, víctima d’un encantament, enganyat...
- Com l’ajuda el seu amic? Curant-lo, alliberant-lo, donant-li un consell o una arma, contant-li un secret, enganyant l’enemic...
- Expliqueu com l’heroi s’enfronta una vegada més amb el seu enemic, però ara per a véncer-lo i apoderar-se d’allò que havia anat a buscar.
- L’heroi torna cap a sa casa, però és perseguit pels aliats del seu enemic. Quins poden ser els últims obstacles? Els germans de l’enemic, soldats armats, éssers fantàstics, emboscades o trampes...
- Final de la història explicat lliurement.
El dia
16 d’octubre vam posar en marxa la dinàmica, i per grups tots col·laboràvem en
la creació, escrivint una història contestant a les preguntes per ordre i tots
alhora, amb la particularitat que vam crear tants relats com equips de treball
hi havia a classe. En el moment del canvi, havíem de passar el full cap a
darrere i rebre el de davant. Vet ací, l’última història que em va arribar:
*La intervenció de cada conjunt de persones està indicada
de manera separada per distingir les diferents aportacions.
Hi
havia una vegada, un viatger anomenat Gael que havia iniciat un llarg viatge
per trobar un objecte misteriós i de gran valor sentimental. Una petita caixa
de música que quan sonava complia els somnis d’aquell que l’escoltara.
Una
nit, va somiar que un mag li descrivia el lloc on estava la caixa. Però per
trobar-la, abans, hauria de superar tres proves: La primera consistia a botar
per les pedres rodejades de lava del volcà més gran de l’illa; la segona en
pujar dalt de la palmera més alta i esprimatxada dels voltants i agafar els tres
dàtils d’or i; la tercera en matar al perillós i enorme monstre que vivia
amagat a la tenebrosa cova de la muntanya, per agafar la clau de la caixa.
Es
va despertar ansiós per començar aquesta aventura. Aleshores, va agafar
munició, es va vestir amb roba de camuflatge i es va dirigir al bosc en el seu
cavall.
Pel
camí va trobar una fada que li va concedir un desig.
Ara
bé, la fada no era bona i li va enganyar. De fet, pretenia assassinar-lo perquè
ella també volia la caixa de música. Llavors, Gael advertint l’atac de la bruixa
i abans que la fada poguera utilitzar la seua màgia, la va véncer per defendre’s
del seu atac.
Després
va prosseguir el seu viatge i va arribar a l’illa on havia de superar les tres
proves.
A
l’illa vivia un extraterrestre de Mart, el sentinella de la caixa de música. Les
seues dimensions eren desmesurades, tenia els ulls com plats, posseïa un somriure
esgarrifador, i una pell lliscosa i fètida. Malauradament, l’extraterrestre va
atrapar Gael, i se’l va portar a Mart per empresonar-lo.
No
obstant això, l’atzar va voler que el seu amic Puttin s’assabentara, així que va
enviar una nau espacial carregada d’armes i estris amb el mapa secret per
trobar la caixa dels somnis.
Gràcies
al seu company, van aconseguir escapar del planeta roig i tornar a l’illa. Una
vegada allí, tots dos van saltar les pedres envoltades de foc, van enfilar-se a
la palmera per atrapar els dàtils d’or, i van matar al monstre per agafar la
clau de la caixa. En conseqüència, van aconseguir la petita i estimada caixa de
música. Per fi podien complir tots els seus somnis! Conte contat, conte acabat,
qui no s’alce té el cul foradat.
A parer
meu, el conte embastat és una eina excel·lent perquè els alumnes desenvolupen les
habilitats lingüístiques i la competència literària però, sobretot per
desenvolupar la creativitat. L’adquisició de la competència literària seria l’última
etapa, ja que abans ens hauríem de centrar, en la lectura i escriptura com a
plaer, i després, com a hàbits i com a fonts de coneixement i comunicació. A més,
és una activitat original i d’esbargiment per als xiquets i xiquetes. Cal
esmentar, que he hagut d’adaptar el present conte perquè hi havia certs
elements inconnexos o que no tenien massa sentit, és a dir que faltaven
connectors. Amb tot, s’ha de tindre més en compte el que han escrit abans i
així, ho hem de transmetre als nostres alumnes. La utilització del conte
embastat és meravellosa, és sinònim d’innovació, de treball cooperatiu i participació
activa i, d’aprendre jugant. No es pot demanar més. Així mateix, amb aquesta
activitat es pretén enganxar-los a la literatura i col·locar-la al lloc que es
mereix.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada