El dia 20 de setembre
vam treballar per parelles diversos poemes de Joana Raspall (1913-2013),
particularment la meua companya i jo vam tractar “El niu de la merla” i “Del
blanc al negre”. I per quin motiu sobre Joana Raspall? Doncs, perquè aquesta
escriptora, lexicòloga i escriptora catalana fou una de les grans poetesses en
literatura infantil en català i a més, la seua transcendència cultural i cívica de
segur perdurarà en el temps, per la seua atemporalitat. Joana, tot i que, és reconeguda
per la seua faceta a l’obra poètica infantil, també es dedicava a escriure
contes, novel·les i teatre. Tanmateix, va contribuir a salvar molts exemplars
de llibres catalans a la Guerra Civil i, va defensar i promoure en vehemència
la nostra llengua. Així mateix, m’agradaria compartir un dels seus poemes més
coneguts “Podries”, en dos vídeos, molt vigent en l’actualitat per la crisi dels refugiats.
En referència als seus dos
poemes, esmentar que d’una banda, “El niu de la merla” és un cant a l’empatia i
a la consideració de l’altre, en el qual es musicalitza com una merla té al niu
als seus menuts acabats de nàixer i amb ganes d’alçar el vol. Desafortunadament
un mandró malentranyat, és a dir un xiquet entremaliat, deixa a les cries sense
mare. Respecte la poesia “Del blanc al negre” realitza una comparació entre els
colors i els sentiments. A partir de la lectura, s’extrau que hi ha diverses
tonalitats a l’amor, en altres paraules que les coses no són d’una mena exacta
o d’un altra forma concreta, sinó que es troben diferents gradacions.

Activitat nº1.
Completa el següent poema amb les frases o paraules que penses que hi són
convenients.
EL NIU
DE LA MERLA
La més
bella de les merles
_______________________
on té
dos menuts com ,
oberts
de bec i d'ull viu.
Ai! la
, dirigida
pel
mandró malentranyat,
_____________________
Tot el
cel se n'ha endolat.
Dos
ocellons sense mare
____________________
Ara
saben més, encara;
que hi
ha gent que .
Activitat nº2.
Explica el que entens pel significat del poema "Del Blanc al
Negre" i reflexiona sobre la darrera estrofa. Finalment, contesta a les
següents preguntes.
- Creus que
l'amor és essencial per a viure?
- Després de
llegir el poema, sabem que el color blanc, aporta coses positives i que en
canvi, el color negre, aporta coses negatives. Què penses que aporten
altres colors com el roig, verd, blau, groc, etc.? Si ho necessites, pots
consultar qualsevol font d'informació.
- Descriu
una situació en la que t'hages sentit trist/a, i altra amb la que t'hages
sentit feliç.
A mode de conclusió, convé destacar la poca
visibilització de la poesia al món educatiu que no va renyida amb tot el que
aporta. Justament al contrari, la importància de la poesia es podria considerar vital. Amb ella, es reflexiona, es treballa el ritme, l’entonació, la
musicalitat, i permet la sensibilització dels nostres alumnes. A més a més, per
conrear aquest gènere cal implicar els discents a través de la creació de
poemes, estrofes o apariats, la lectura dramatitzada en veu alta, etc.
"La pintura és poesia muda; la poesia, pintura cega"
(Leonardo Da Vinci)
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada