Dia 20 de setembre: Proposta didàctica mitjançant poemes de Joana Raspall

El dia 20 de setembre vam treballar per parelles diversos poemes de Joana Raspall (1913-2013), particularment la meua companya i jo vam tractar “El niu de la merla” i “Del blanc al negre”. I per quin motiu sobre Joana Raspall? Doncs, perquè aquesta escriptora, lexicòloga i escriptora catalana fou una de les grans poetesses en literatura infantil en català  i a més,  la seua transcendència cultural i cívica de segur perdurarà en el temps, per la seua atemporalitat. Joana, tot i que, és reconeguda per la seua faceta a l’obra poètica infantil, també es dedicava a escriure contes, novel·les i teatre. Tanmateix, va contribuir a salvar molts exemplars de llibres catalans a la Guerra Civil i, va defensar i promoure en vehemència la nostra llengua. Així mateix, m’agradaria compartir un dels seus poemes més coneguts “Podries”, en dos vídeos, molt vigent en l’actualitat per la crisi dels refugiats.
            En referència als seus dos poemes, esmentar que d’una banda, “El niu de la merla” és un cant a l’empatia i a la consideració de l’altre, en el qual es musicalitza com una merla té al niu als seus menuts acabats de nàixer i amb ganes d’alçar el vol. Desafortunadament un mandró malentranyat, és a dir un xiquet entremaliat, deixa a les cries sense mare. Respecte la poesia “Del blanc al negre” realitza una comparació entre els colors i els sentiments. A partir de la lectura, s’extrau que hi ha diverses tonalitats a l’amor, en altres paraules que les coses no són d’una mena exacta o d’un altra forma concreta, sinó que es troben diferents gradacions.  


            Quant a l’aprofitament didàctic, aquests poemes es llegiran a classe en veu alta per la mestra amb entonació i de forma dramatitzada per crear interès. Seguidament, es desplega la proposta didàctica que la meua companya i jo, Mariola Berenguer, vam idear. Està composada per dos activitats creatives que impliquen l’alumnat i, desenvolupen el significat de les poesies, que sovint són difícils d’entendre. Però sobre tot l’objectiu principal d’aquest suggeriment és el fet de reflexionar sobre l’empatia, les decepcions i les alegries de la vida. Al cap i a  la fi, a sensibilitzar-se amb el món que ens envolta.

Activitat nº1.
Completa el següent poema amb les frases o paraules que penses que hi són convenients.

EL NIU DE LA MERLA

La més bella de les merles
_______________________
on té dos menuts com           ,
oberts de bec i d'ull viu.

Ai! la              , dirigida
pel mandró malentranyat,
_____________________
Tot el cel se n'ha endolat.

Dos ocellons sense mare
____________________
Ara saben més, encara;
que hi ha gent que               .

Activitat nº2. 
Explica el que entens pel significat del poema "Del Blanc al Negre" i reflexiona sobre la darrera estrofa. Finalment, contesta a les següents preguntes.
  • Creus que l'amor és essencial per a viure?
  • Després de llegir el poema, sabem que el color blanc, aporta coses positives i que en canvi, el color negre, aporta coses negatives. Què penses que aporten altres colors com el roig, verd, blau, groc, etc.? Si ho necessites, pots consultar qualsevol font d'informació.
  • Descriu una situació en la que t'hages sentit trist/a, i altra amb la que t'hages sentit feliç.

A mode de conclusió, convé destacar la poca visibilització de la poesia al món educatiu que no va renyida amb tot el que aporta. Justament al contrari, la importància de la poesia es podria considerar vital. Amb ella, es reflexiona, es treballa el ritme, l’entonació, la musicalitat, i permet la sensibilització dels nostres alumnes. A més a més, per conrear aquest gènere cal implicar els discents a través de la creació de poemes, estrofes o apariats, la lectura dramatitzada en veu alta, etc. 

"La pintura és poesia muda; la poesia, pintura cega"
(Leonardo Da Vinci)

Comentaris