¿Que és un Limerick? Fins a la classe del 21 de
setembre jo sempre havia pensat que era una ciutat irlandesa. No obstant això,
també es tracta d’un tipus de poema
difós per Edwar Lear, escriptor anglés però l’impacte didàctic va vindre de la mà del conegut llibre de Gianni Rodari, Gramàtica de la fantasia. Introducció a
l’art de contar històries, un clàssic entre professionals de
l’educació. L’italià va ser tot un precursor en recursos innovadors i, una de
les figures cabdals i més rellevants de la literatura infantil internacional. Particularment,
va rebre el Premi Hans Christian Andersen en 1970 i, és considerat un dels
millors escriptors per a xiquets i xiquetes a més, d’un “pedagog de la imaginació”. ![]() |
| La ciutat irlandesa de Limerick |
El Limerick és un gènere codificat propi del nonsense,
és a dir que en la seua globalitat li manca un sentit entenedor. Com també, és d’origen anglosaxó i pertany a la seua
pròpia literatura infantil, encara que els detalls del seu naixement estan
difosos. Així mateix, sol ser humorístic o absurd i té un to enginyós. Pel que
fa a la seua estructura, cal
esmentar que és molt característica i
delimitada, composta per cinc versos.
El primer vers descriu qui o que és el protagonista, el segon
vers especifica les qualitats que el defineixen, el tercer i el quart
vers narren l’acció principal, en altres paraules, la realització del
predicat i, per últim, el cinqué vers és el tancament final del
poema amb un estil extravagant. Aquesta accentuació excèntrica o
estrambòtica, fóra de la normalitat, és el que identifica clarament un limerick.
En
referència a la utilitat didàctica d’aquest tipus de poema, convé ressaltar que
són molt fàcils de treballar per la seua estructura curta però també, pel plaer
de gaudir de l’humor i la poesia, tot en una. Es podria tractar, òbviament, mitjançant
la construcció de limericks però
també, a través de la lectura i la comprensió. Incloent una performance poètica o la dramatització. D’aquesta manera, la nostra mestra Isabel, ens
va proposar la construcció de dos limericks
i encara que, al començament ens semblava una tasca prou difícil, a poc a poc
van començar a sorgir idees. Aquests van ser els nostres resultats:
que
era divertida i divina
però
un dia va oblidar el seu nom i li’l va preguntar a la cosina,
aquesta
li respongué: endevina!
Ai
quina gavina més figa!
que
era molt xicotet
un
dia es va ficar per un clotet
i
es va trobar al seu amiguet,
es
va posar molt content!
Hi
havia dos germans
que
eren sabuts i entremaliats
un
dia rodaren fins a quedar marejats
i
caigueren rebentats.
Xe,
quins germans més espavilats!
Grup 9
Berenguer Tortosa, Mariola
Bevià Domenech, Verònica
Cano Ripoll, Maria
Oller Llobell, Maria
Al
capdavall, l’objectiu últim dels limericks
és posar en funcionament la imaginació, donar-li peu a la creativitat, tan rebutjada
i tan poc utilitzada a l’aula. Per desenvolupar dins de la competència
literària, les habilitats expressives i comunicatives. Doncs, l’originalitat és
un factor fonamental a treballar amb els infants, per ordenar les idees i
buscar una solució totalment diferent. Però també, per a progressar com a
espècie humana. En relació a Gianni Rodari, es podria dir que hi ha una certa
similitud entre els limericks i la
seua figura, perquè els seus llibres són característics per trencar els
esquemes, la creativitat i l’humor, a l’igual que aquest gènere codificat del nonsense. Així que, en les seues
mateixes paraules: “És creativa una ment que sempre
treballa, que sempre fa preguntes, que descobreix problemes on els altres
troben respostes satisfactòries”.
![]() |
| Gianni Rodari |





Comentaris
Publica un comentari a l'entrada