La creació d'endevinalles pot resultar un procés complex però amb aprofitament didàctic molt gran, ja que no sols es poden utilitzar a les classes de llengua i literatura, sinó que és un recurs transversal. A parer meu, és difícil començar a escriure de forma original quan mai t'han ensenyat, igual que ho és ser imaginatives quan a tot el sistema escolar no se li dóna gairebé gens d'importància a aquesta disciplina. Tot i això, les meues companyes i jo vam formar unes petites endevinalles seguint les pautes que apareixen al llibre de Gianni Rodari, La gramàtica de la fantasia. Aquestes recomanacions, són:
1. Primera operació: estranyament
- Triem l'objecte a partir del qual volem fer l'endevinalla.
- Definim l'objecte com si el veiéssem per primera vegada, a partir dels seus trets característics.
2. Segona operació: associació i comparació
3. Tercera operació: la metàfora final
- Combinem els elements més adequats del punt anterior per construir l'endevinalla.
4. Quarta operació: donar forma atraient a la definició misteriosa
- Preferiblement rimada
I ací els nostres resultats:
Primera endevinalla:
![]() |
Cala Ambolo, Xàbia (Alacant) |
Espill sense fi
que moltes formes pot tenir,
vist de mil tonalitats
és un lloc on somiar.
La mar
Per crear aquesta endevinalla, vam realitzar una pluja d'idees:
- La mar sembla que no s'acaba mai, sembla infinita.
- Adopta diferents formes segons l'oratge.
- També canvia de color.
- I dins d'ella podem ocórrer moltes aventures, es poden trobar tresors, etc.
Segona endevinalla:
Paraigües per a les formigues,
pot ser de moltes mides,
però ves amb cura!,
que amb alguns la vida s’atura.
El bolet
Pluja d'idees:
- Els bolets -encara que són de moltes formes- per la seua grandària poden resguardar de la pluja a formigues, insectes... animals petits, en definitiva.
- S'ha d'anar amb compte perquè hi ha alguns que són tòxics o verinosos, fins i tot, mortals.
Tercera endevinalla:
Vigilant espavilat
que té uns grans plats
a la nit al cau i pel dia és brau.
El sol
Pluja d'idees:
- El sol sempre està present. Per tant, ens "vigila".
- A més,"ix" de dia i "s'amaga" de nit.
Grup 9
Berenguer Tortosa, Mariola
Bevià Domenech, Verònica
Cano Ripoll, Maria
Oller Llobell, Maria
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada