Un autor comprés amb la seua terra, republicà, defensor
de la seua llengua en temps convulsos amb una extensa i profunda obra en
valencià... totes aquestes característiques són les que defineixen a Joan Valls i Jordà (Alcoi, 1917-1989) malgrat
que, al mateix temps és un poeta oblidat. És considerat un dels escriptors i poetes més destacats de la seua època i, les seues
creacions abasten des de l’any 1936 fins
a l’edició pòstuma de La rosa quotidiana
l’any 1990.
L’alcoià
fou un autor que va trobar refugi en la
literatura perquè a la seua infantesa era un xiquet molt solitari, ja que
patia esclerosi a la columna vertebral. Aquesta malaltia li va marcar però,
afortunadament, va influenciar la
seua trajectòria de manera positiva, en descobrir tot un món de paraules que el
feien somiar. A més, va estar empresonat pel fet ser republicà en acabar la Guerra
Civil.
![]() |
La Serra de Mariola |
Entre
els aspectes més rellevants de la seua obra, convé fer una especial referència
al seu primer poemari en català, La cançó de Mariola, publicada l’any
1947 que permet conéixer el nostre
entorn natural, ja que la serra
de Mariola és un dels territoris del País Valencià en el
qual es troben aspectes mediambientals, paisatgístics i socioculturals de molta
importància. Així mateix, va conrear
el sainet amb l’obra El
quatre de la terra, un gènere típicament valencià, element que marca el
seu interés per difondre la cultura
pròpia. Un parell d’anys més tard, el 1949 inicia cursos per correspondència a l’associació cultural “Lo Rat Penat”. Una entitat, que des de
la Renaixença a la nostra terra, es preocupa per la promoció, defensa,
difusió i, l’ensenyament de la llengua i la cultura valenciana. En eixos moments,
el fet d’ensenyar en valencià, era essencial perquè érem analfabets en la nostra pròpia llengua.
Pel que fa els seus temes i obres, cal destacar:
- Sentiments que s’identifiquen amb el medi: Cançó de Mariola (1947).
- Amor tranquil: Versos a Sara (1967). Sara era la seua dona, encara que el seu nom original era Roser Colomer Nadal.
- Introspecció i recerca del lloc al món: Breviari d’un eremita urbà (1975).

A més, cal explicar
que Joan Valls i Jordà no fa poesia per a infants, però hi ha alguns trets
en la seua obra que són propis de la literatura infantil.
Com són, els jocs de paraules, els ritmes marcats, el to
juganer, la musicalitat, la referència a
elements de la vida quotidiana i la referència a la
natura. Aquestes característiques es poden observar als
poemes que la meua companya, Mariola Berenguer i jo, vam tractar. Concretament,
van ser: "Plou", "La Mariola" i, "Un
teuladí".
Pel que fa als tres poemes treballats, les particularitats
de la seua obra es troben molt presents. Més específicament, l’explícita
referència a elements de la natura mitjançant paraules com: “bosc”,
“fulles”, “branques”, “teuladí”, “cingles
de la Mariola”, “lluerna” i, “esquirol”. També, esmentar la musicalitat gràcies a rimes, com ara: “flabiol,
esquirol i plou”, “branques i fulles”, “saluda i va” i, “pelegrí i teuladí”. Quant
al to juganer, s’exemplifica
mitjançant “del meu gest de bruixot místic s’ha burlat un teuladí”, “un teuladí
em saluda..., fent repics amb el bec” o “... el flabiol d’un donyet invisible que
pul·lula pel bosc, fent grimpar a les branques”. D’aquesta manera, aquests
poemes són adequats per a literatura infantil. No obstant això, hi ha algunes
paraules com per exemple: “flabiol”, “grimpar” i “cingles” que són força
complicades si el xiquet/a no és catalanoparlant, o no té un domini alt de la
llengua. Tanmateix, ha de ser una oportunitat per conéixer nou lèxic i ampliar
el bagatge dels nostres alumnes.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada