La segona animació lectora, va ser la del meu grup, el número nou, que està
conformat per les meues companyes Mariola Berenguer, Verònica Bevià, Maria
Oller i jo mateixa (Maria Cano). L’autor que vam decidir tractar fou Emili Teixidor, perquè una de les membres
del grup, de xicoteta, s’havia llegit L’amiga
més amiga de la formiga Piga (1997), que va ser Premi Nacional de
literatura infantil i juvenil de les Lletres Espanyoles. D’aquesta forma, triàrem
aquest escriptor català i començàrem a preparar-ho. Després d’organitzar-ho,
preparar les disfresses, el mural, el ball, el vídeo... va arribar l’hora de la
veritat: nervis a flor de pell, canvi de vestuari, i s’obri el teló! Ho vam
representar i la veritat és que, quant al resultat final, tinc una sensació molt
complaent. A parer meu, pense que va ser dinàmica i completa, i que seguia el
seu propòsit: incentivar la lectura. Fins i tot, alguns dels nostres
espectadors ens van felicitar. Sobre el propòsit d’aquest text, esmentar que realitzaré
una autoavaluació de manera crítica i, comentaré, breument, els aspectes del procés
de creació.

En referència a les característiques de la seua obra, esmentar que és un
clàssic de la literatura infantil i juvenil moderna. Encara que, també
novel·les per a adults. La seua producció literària se sol ambientar a la plana
de Vic, i tracta la situació social contemporània amb un vocabulari ric i clar.
Altrament, presenta un bon domini de la tècnica narrativa, busca la clau per
explicar la mateixa lògica de la realitat, i fomenta el pensament crític. Tanmateix,
vam aportar el resum de les seues obres, potser més representatives: L’amiga més amiga de la formiga Piga (1997),
Les rates malaltes (1994), Pa negre (2003), La rosa, la roca i el llop (2003), Dídac, Berta i la màquina de lligar boira (1976) i, Retrat
d’un assassí d’ocells (1988). Per últim, vam afegir les propostes
didàctiques estructurades en quatre activitats. La primera consisteix a canviar
el final del llibre que estiguen llegint, per un inventat. La segona, en crear
un poema relacionat amb el llibre. La tercera, en dramatitzar una escena sobre
la formiga Piga i la quarta, en contestar una pregunta: Per què la formiga Piga
és diferent de les altres formigues?


Quant a la normativa, cal remarcar que és un aspecte que vam treballar a
fons, revisant durant mil i una nits el tríptic i el guió, per evitar errades
gramaticals, i procurant fer ús de les formes valencianes, ja que el model de
llengua recomanable és un valencià, en aquest cas, sempre apropat a l’entorn. Així
doncs, vam emprar un llenguatge estàndard amb equivocacions poc sonades fruits
de la inconsciència, com per exemple els castellanismes “bueno” volent dir “bo”
o “bé”, i “pues” quan realment és “doncs”. Tanmateix, és un detall que tenim
compte.
Comptat i debatut, l’animació lectora sobre Emili Teixidor pense que va ser
cridanera i que sens dubte, animaria a un públic infantil. De fet, ho
comprovarem perquè farem una representació a Castalla, a petició d’una antiga mestra
de les components del grup. Personalment, la narració era molt encertada i
diferent amb l’auca i una conta-contes popular, el teatre presentava materials
bons i cridaners, la interpretació va ser expressiva i les històries eren
divertides i enginyoses, perquè estaven protagonitzades per la formiga Piga, un
insecte xicotet però amb ganes de descobrir novetats, fer amics, veure món...
Tot i això, el ball no va ser perfecte i potser podríem haver anat més enllà en
la interacció en el públic, ja que únicament vam fer preguntes. Tanmateix, la
satisfacció és immensa després de veure el resultat final per aprendre a
apropar els llibres als infants.
“Llegir és com contagiar qualsevol altra convicció profunda: només es pot aconseguir, o millor intentar, sense imposicions, per simple contacte, imitació o seducció (…) Si ens preocupéssim menys per la lectura dels altres i més, i amb més rigor, per les nostres lectures, ben segur que l’entusiasme ens desbordaria i els nostres éssers més propers advertirien aquesta plenitud que ens proporcionen els llibres, i potser, potser, altres persones intentaran fer aflorar el seu propi fervor aprofitant algunes de les petites espurnes que la nostra pròpia llar desprèn.
Primer llegeix tu i els altres imitaran el plaer que expandeixis. Predica amb l’exemple”.
“La lectura i la vida” d’Emili Teixidor (Columna)
Vídeo de l'animació
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada