
Borja va introduir la seua figura, representant ell mateix aquest literat i,
vam poder conéixer que és professor, escriptor de novel·les infantils i
juvenils i, realitzador d’activitats d’animació lectora en escoles i instituts.
A més, la seua primera obra, va ser: No
fiqueu llorers sobre el meu nom (1980), una narració curta que va rebre el
premi Malva-rosa. Tanmateix, la seua obra més coneguda és, Mor una vida, es trenca un amor (1981), una novel·la representant
del realisme crític que ha assolit un gran èxit amb més de cent mil exemplars
venuts, senyalitzadora d’una època en la literatura valenciana. Així mateix,
compta amb una segona part, Només la mar
ens parlarà d’amor (1999). A banda, ha escrit més de seixanta publicacions,
traduïdes a diferents idiomes.
Quant a les característiques de les seues obres, cal destacar que entre les
creacions literàries infantils i juvenils de Joan Pla, la majoria són novel·les
d’aventures i colles. D’aquesta forma, els relats presenten molts diàlegs,
diferents temes i elements fantàstics. Altrament, l’animisme és també, un component
essencial en molts dels seus llibres. De manera paral·lela, ho vam poder
observar a les produccions que ens van presentar: Mussa, el fill de Barba-rossa (2005), El tresor de Barba-rossa (2006), La venjança dels criptosaures (1998) i, El caragol Fredolic (2013).
Pel que fa a les tècniques i recursos, han emprat un teatre d’ombres
xineses amb el qual han representat totes les històries de forma adaptada. La
curiositat és que cada membre ha sigut l’encarregat d’un acte diferent. Així,
Borja interpretava Joan Pla amb ulleres, camisa, corbata i americana; María
José caracteritzava Mussa i, per tant, anava vestida amb una disfressa de
pirata molt versemblant; María Teresa encarnava un dinosaure amb elements que
ells mateixos havien creat; i Ángela Martínez era el caragol Fredolic, gràcies
a una closca casolana. Finalment, els personatges eixien dels llibres a la
realitat i interactuaven amb el públic. Al cap i a la fi, van utilitzar
materials molt elaborats, com les titelles o les vestimentes, els focus de llum,
van cantar una cançó i, van fer servir música i efectes especials, com ara el
so d’un globus quan s’explota. Per tant, una animació molt completa.

Des del meu punt de vista, aquest tipus de teatre és força innovador, atractiu
i, cridaner per al gran públic, però especialment per l’infantil, tal com van
demostrar. No obstant això, van sofrir diversos problemes que van fer que no lluïra
tant, com per exemple quan en un acte anaven a corre-cuita i les titelles no
corresponien al text. Segons la meua percepció, si hagueren modulat les veus i
s’hagueren organitzat millor, a més de prestar més atenció a la normativa, tot
hauria eixit rodat. Encara que no tot és negatiu, va ser una animació lectora extraordinària,
molt amena i, que va deixar el llistó molt alt, entre altres coses, per la quantitat
de treball demostrada.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada